Sorg – den nödvändiga smärtan

Livskris

Gråt inte, gråt inte för att jag är död,  jag finns inom dig alltid.

Du har min röst,  den finns i dig.  Den kan du höra när du vill.

Du har mitt ansikte, min kropp.  Jag finns i dig.

Du kan ta fram mig när du vill.  Allt som finns kvar av mig är inom dig.

Så är vi jämt tillsammans.

Text Barbro Hörberg Musik Georg Riedel

”-Dina känslor bör inte paralysera dig. De bör inte vara defensiva. De bör inte hindra dig från att vara allt du kan bli.” -Wayne W. Dyer-

– TACK för att du gått här! Olle 3år

Du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem  att bygga bo där!

Sorg är kärlekens pris

Lars Lerin: ”Jag vet en sak, och det är att allt förändrar sig med tiden. Det är ingen sorg eller ångest som aldrig går över, men allt har sin tid.

Förebyggande:

Tyvärr finns inget förebyggande för sorg, vi kan aldrig ställa in oss på hur det är att förlora en nära och kära. Det enda vi vet är att om vi föds så måste döden komma någon gång. Ingen kan leva för evigt, förutom i våra minnen. Mynt har två sidor och livet också liv och död hör ihop. Ingen kan mäta tiden innan vi få gå från livet. Allt är som det synes vara.

Vi kanske behöver prata mer om sorg, död och saknad det drabbar oss alla någon gång eller flera gånger i livet! Det är viktigt att ha en tro, det är den som kan hålla oss uppe. Plocka från det religiösa smörgåsbordet, hitta en tro som gör det lättare. En själ kan aldrig försvinna.

Död är bara en förändring, att någon finns någonstans gör det lättare att förstå döden. Att inte bara försvinna och aldrig mer finnas kan vara en sådan stark sorg. Våra minnen i vårt hjärta kan inte försvinna. Gör ett rum i ditt hjärta där den du förlorat bor, dit kan du gå precis när du vill, sitter på tåget, tunnelbanan osv. Då bär du med dig din kärlek var du än är och ingen kan ta den ifrån dig.

Livskriser:

En människa som kommer i ett psykiskt kristillstånd har dabbats av en händelse som för hen ligger på gränsen till det outhärdliga. Att plötsligt förlora en nära anhörig är en sådan händelse som normalt leder till en psykisk kris. Sorg kan därför ses som en renodlad form av psykisk kris. Även att förlora ett djur är en kris. Men även skenbart små händelser kan hos en människa utlösa ett kristillstånd. Krisen blir då förståelig  mot bakgrund av den människans tidigare erfarenheter i livet. Den krisutlösande händelsen har väckt till liv svåra känslor som egentligen hänger samman med gamla smärtsamma livserfarenheter.

De krisperioder som varje människa går igenom, som en normal del av själva livscykeln. Till mognads eller utvecklingskriserna räknar man puberteten och ungdomsåren, graviditet, förlossning och familjebildning, åldrandet och pensioneringen osv.

Att förlora sitt arbeta kan också vara en sorg, att få slut av sin partner kan bli en stor sorg, att någon är otrogen mot oss kan framkalla sorg. Att få en diagnos kanske läkarna säger att den är obotlig, kanske att livet bara kommer att vara i 3 månader till…… ofta utlöser vi ett chocktillstånd som kan sitta i länge , brukligt 1-3 månader innan förståndet hinner ikapp.

Sorg är en känsla i oss att vi förlorat något. En tomhet som känns i hela kroppen. Viktigt att gå igenom sin sorg att försöka arbeta sig igenom sorgen, det finns bara en väg ut………ta till dig din sorg, titta på den gå in i den, skjut inte bort den med antidepressiva mediciner, alkohol eller droger. Du förvärrar bara din sorg och arbetet fungerar inte med att fly från den. Allt blir bara värre!

Våga känna psykisk smärta – en utveckling för varje människa

Psykisk smärta kanske inte syns, fysisk smärta kan alla se. Det är viktigt att ta hand om sin psykiska smärta speciellt vid sorg, annars kan den faktiskt utlösa en kroppslig smärta eller vad vi kallar sjukdom. Vi lär oss att bära fasader som döljer vårt verkliga tillstånd. De flesta av oss ställs ofta inför krav och situationer som kan vara mycket svåra att uthärda. Många livsförändringar medför stora krav på omställning och förmåga att lösa nya problem, Ofta belastar vi oss själva för många svårigheter och olyckor. Kvar blir en skuldmedveten människa som inte vågar se efter vad hen svårigheter faktiskt beror på. I hemlighet har vi tagit på oss skuld för vår situation. Förmågan att klara en sorg /kris är beroende på av om vi tillåter oss att ha det svårt och om vi vågar söka hjälp av andra. Ju mindre skuldkänslor ”dåligt samvete” man känner för att man mår dåligt, desto lättare är det att våga släppa fram och ge uttryck åt sina känslor. Att känna smärtan är en förutsättning för förändring.

Sorg och kris har olika faser

Chockfasen – ofta drabbas alla av en förnekelse eller uttrycker sig som jag kan inte fatta vad som hänt.

Reaktionsfasen – förståelse för vad som hänt börjar komma och en reaktion på betydelsen för händelsen

Reparations- och bearbetningsfasen –  den kan ofta pågå mellan 6-12 månader. Det är viktigt, att acceptera faktum och att sorgen kommer att läka fast det tar tid.

Jag har fått hjälp av Madeleine Lundberg Lindahl  som är en klok vän och har många bra tankar för livet, arbetar även som KPT-Terapeut. Vid sorg som inte går över kan vi rekommendera att gå på KBT och hos en Homeopat. Det kan  gå lite fortare med läkningen och kännas lite lättare att kombinera dessa två.

Stärkande tankar:

-Jag kan aldrig förlora dig ty jag har känt dig!

– I varje stund som jag tänker på dig eller säger ditt namn lever du!

Hur kan jag bryta mitt tankemönster, hur skall jag tänka? Hur bearbetar jag min sorg?

* Sorg är både abstrakt och konkret

* Börja med det lilla så det blir mer genomförbart till det stora.

* Vart tog mitt seende vägen? Jag befinner mig i ett sorge-land, vid sidan av livet, känns det som. Hur kan livet där ute, bara pågå, när jag sörjer så? Du får känna besvikelse och ilska i din förlust-situation.

* Delad sorg är halv sorg! Prat med andra som har haft sorg, prata med dina vänner. Stäng inte in sorgen, det är ett arbete som bör göras.

*Vi kommer inte undan, förr eller senare kommer vi undan!

* Sorg är en tillhörighet till livet! Att dö är det vi alla måste förr eller senare.

* Vad är mitt hjärtas längtan idag? Vad behöver min själ? Känn på djupet av dig själv.

* Hitta en rytm i livet, där du har dina vanor, (ej rutiner) du mår bra av goda vanor.

* Gå upp på morgonen även fast du gråter.

* Tröst, vad tycker du om? Vad kan du göra för att hitta din tröst? Vill du äta ett ”vanilj-hjärta” så gör det! Unna dig saker!

* Tröst kan vara att läsa, söka förklaringar, få hjälp med tankar och förståelse. Ibland är det svårt att ta emot tröst i din djupa sorg. Be att dina nära lyssnar in dig istället för att ge dig goda råd du inte bett om eller är betjänt av i detta läge. Be att dina nära hör av sig till dig. Ta dig rätten att svara på stöd och samtal när du orkar och förmår. Tag dig rätten att säga ”orkar inte prata just nu, men om jag kontaktar dig ikväll, är det okay?

*Vad gör jag av all den kärlek jag givit och investerat i en annan människa eller ett älskat djur som inte längre finns här hos mig? När du är redo så finns många som behöver din kärlek och omsorg. Erbjud kärleken och omsorgen till dem eller den aktivitet du känner för. Ensamheten och kontaktlösheten är så förekommande. Du, som medmänniska, behövs där ute i världen. Sorgens tomhetskänsla kan långsamt ersättas i din takt, genom att just du, finns för någon/några andra här i världen. Livet ropar efter dig. Du är behövd.

* Attrahera alla dina sinnen, sorg och glädje ligger nära varandra! Tag fram foton från ditt liv. Se på dem som visar dig glad och lycklig. Kanske är det någon aktivitet du ser på något foto som du tyckt om och som du kunde börjar med?

* Stundvis får jag må bra! Tillåt dig att pausa sorgen för ett ögonblick. Gör något roligt!

* Våga vara lite busig, göra saker man inte gjort på länge.

* Bryt mönster, gå andra vägar än du brukar. Ta en annan väg till jobbet, ät en annan frukost, våga bryta mönster.

* Sorg tar kraft, ännu mera kraft. Vad ger dig energi ? Skriv ner 5 moment som ger energi!

*När du sörjer blir du naken, försök att inte känna skuld och skam, du är bara så sårbar när du sörjer.

* Hitta din vrå i världen. Är det en skön fåtölj så kryp upp i den. Svep om dig en mjuk filt och boa in dig i dig, hitta din trygghet. Sök denna, din plats, när du känner sorgens våg komma svepande över dig. Ingen kan eller har rätt att ifrågasätta din sorg och din replipunkt, din ”Tröste-plats”. Tag dig rätten att sörja på ditt vis. Kanske tar du med dig något som är bärare av den du sörjer till din plats, ett klädesplagg, en tingest som du förknippar med den du sörjer. Doftminnen är starka och djupa minnen som dröjer sig kvar i våra sinnens system. Sök den doft som hjälper dig i sorgen. Spela den musik som den du sörjer tyckte om eller den musik ni delade. Tag fram bilder eller foton som tilltalar dig och som kan skänka tröst.

*Ta en fridag i veckan från sorgen, är det svårt, börja med en timma lite då och då.

* Tacksamhet för det som varit ökar livskänslan för det som skall komma.

* Tillbringa tid med andra som du älskar eller tycker mycket om. Ta vara på dem.

Att tänka på:

Vitamin C och D. Du hittar dem i citrusfrukter, broccoli, melon, grönpeppar, fisk, ägg och mjölk, etc.

Järn och zink. De finns i rött kött, fisk, skaldjur, äggulor, choklad, jordnötter, korvar, smör, etc.

Folsyra. Du kan få den från grönsaker, citrusfrukter, bönor, vete och mjölk.

Omega-3. Detta hittar du generellt i fisk, linfröolja och chiafrön.

Selen. Ät linser, ärtor, jordnötter, jordnötssmör och andra nötter.

Äkta johannesört har visat sig vara till stor hjälp. Den bästa delen är att den inte har de bieffekter som syntetiska mediciner har. Dess positiva effekter mot depression/sorg har utvärderats av olika läkare i Tyskland. Det finns många olika teer för att öka lugn och ro.

Lugn och ro blandning

En härlig blandning av frukt och örter så som lugnande kamomill, nyponskal, malva, apelsinblommor, friskt citrongräs, ekologiskt svartvinbärsblad och sist men inte minst, kryddig grön- och pepparmynta. Perfekt avslut på kvällen för dig som är känslig mot koffein. Bryggning: hett vatten, upp till ca 80-90 grader. Doseringen, ca 1 tsk á kopp, låt dra i 2-3 min.

Teet som ger lugn och ro i kroppen:

Kamomillte innehåller eteriska oljor som ska ha en avslappnande verkan på kroppen genom att lugna nervsystemet, dämpa oro och, sägs det, lindra sömnproblem. Det kan även ha effekt på en stressad mage och hjälpa dig slappna av inför natten. De lugnande effekterna anses bero på att en flavonoid binder till vissa receptorer i hjärnan, vilket kan förklara kamomillens rogivande effekt.

Grönt te:

Grönt te innehåller ett ämne som heter teanin, ett aminosyraderivat(gamma-glutamyletylamid). Detta ämne minskar stress, ökar avslappning och dämpar ångest samtidigt som det kan öka koncentrationsförmågan och minnet. Teanin balanserar signalsubstanserna serotonin (som är rogivande och förstärker positiva känslor) och dopamin (som ökar livslust och kreativitet). Grönt te är också virusdödande, lindrar pms, förbättrar sömnen och skyddar hjärncellerna. Teanin är även smärtlindrande samt skyddar mot hjärtinfarkt och högt blodtryck.

Till skillnad från många andra ämnen verkar teaninet direkt. Lindrigare ångest, som inför ett prov eller framträdande, kan därför mildras bara genom att du dricker en kopp grönt te någon timme före. Vid mer långvarig oro och ångest kan du dricka en kur om 3-4 koppar grönt te om dagen i tio dagar. Var uppmärksam på hur du mår under tiden!

Grönt te innehåller koffein, ungefär hälften så mycket som kaffe. Om du är koffeinkänslig så undvik grönt te innan läggdags.

Eteriska oljor:

Dofter påverkar oss alla mer eller mindre. Dofter kan ändra våra känslor, det kan få oss att bli lyckligare, att känna harmoni och glädje i sorgens djupa avgrund.

Naturliga eteriska oljor har individuella egenskaper som påverkar människan på olika sätt.

Eteriska oljor är högkoncentrerade essenser. Man behöver därför bara mycket små mängder (några få droppar). Tar man för mycket, tappar man deras positiva effekt och istället kan motsatsen uppstå. Vissa eteriska oljor är väldigt doftintensiva, t ex kanel, ylang-ylang, love dreams, och då räcker det med endast 2-4 droppar för att uppnå en fin doft i hela rummet. Citrusoljorna däremot är mycket lättflyktiga, vilket innebär att man i regel kan ta mer av dessa. Du kan använda dem i Aromalampor, Aromabad och Inhalering. Ta några droppar på en näsduk och lägg den under tröjan(bh, gärna några droppar på örngottet).

Oljor vid Sömnsvårigheter:

Lavendel, apelsin, kamomill och jasmin kan hjälpa om du har problem med att somna på kvällen eller om du vaknar ofta under natten.

Oljor vid lugn och ro:

Lavendel, En, Bergtall, Bergamott, Olibanum.

Neroli-oljan är väldigt avstressande och dess blommiga doft framkallar en känsla av lugn och ro.

Andra viktiga saker:

Promenader och motion är viktigt, ta långa härliga promenader i naturen, naturen är läkande. Krafter kommer tillbaka genom att vara nära  naturen och se det vackra. Solljus är naturliga huskuren för depression/sorg. Det har även visat sig att brist på solljus förhindrar serotoninproduktionen.

Massage är en av de bästa huskurerna för depression/ sorg. Den bästa delen är att de inte bara minskar symptomen. De förbättrar även vår livskvalitet och ger oss bättre hälsa.

Örtmedel:

Hjärtstilla:  På psyket är den fantastisk; tröstar stressade nerver, dämpar oro och släpper på mentala och känslomässiga spänningar. Vid sorg, trauma, depression och rädsla. Den är en vän på vägen när man tar sig igenom svårigheter.

Johannesört

Citronmeliss

Valeriana

Huskurer:

Tänk om det kunde finnas ett tee en ört ja något som kunde ta bort eller  lära oss att hantera sorgen! Mat är viktigt vid sorg, ofta kanske vi tappar matlusten, men det gör inte sorgen lättare.                                                                                                                                                

Kom ihåg att sorg tar kraft och energi. Fyll på med energi.                                                                                                                                                      

Kosttillskott:

Vitamin D

Cikaria

Homeopatmedel:
Pulsatill är tröstens medel.
Ignatia är instängd gråt när inte sorgen kommer ut.
Natrium muhr är när sorgen blir kvar och du gömmer den väl.

Sök en diplomerad homeopat, det finns mångamedel som kan hjälpa vid sorg. Homeopatiska medel kan ändra en tanke!
www.svenskahomeopater.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: