Förkylning/Influensa

Förkylning/Influensa

  1. Förebyggande:
    Det är bra att vara förkyld en två-tre gånger per år då tränar ditt immunförsvar, du blir starkare för allvarligare sjukdomar. Alla förkylningar går över av sig själv om du tar hand om dig. Ta förkylningen på allvar och överansträng dig inte alls. En influensa börjar alltid med en förkylning. Vid förkylningstider tvätta händerna ofta särskilt före maten och undvik handtag på dörrar och toaletter. Vanligaste sättet att bli smittad är att man bär förkylningsvirus på sina händer och sedan gnuggar sig i ögonen. När någon hostar eller nyser på dig, så tag 2-3 flingor havssalt under tungan när du kommer hem, virus lever ca 2 dygn i munnen innan de kryper längre ner.
    Probiotika med nyttiga bakterier kan förebygga förkylningar. Tarmbakterier har du i bl.a. opastöriserade mjölksyrade grönsaker och i Miso. ( Miso är ett japanskt livsmedel som framställs genom jäsning av bla. sojabönor, havssalt, spannmål och vatten under inverkan av mögelsvampen kōji. Ibland även andra ingredienser. Den tjocka pastan används bland annat tillsammans med dashi för framställning av misosoppa.) Misosoppa är nyttigt och förebygger förkylningar och många andra besvär, och är väldigt tillfrisknade att äta flera gånger om dagen vid en förkylning. Låga D-vitaminnivåer löper större risk för både förkylning och influensa än personer med högre nivåer, enligt några nyare studier. Vitaminet, som finns i bland annat mjölkprodukter, svamp och fet fisk, har betydelse för vårt immunförsvar. Du bör vara försiktig med mjölkprodukter vid en förkylning, viruset stannar längre då.

  2. Huskurer:
    Klassiska recept med honung och varmt vatten brukar hjälpa väldigt bra. Honung innehåller antioxidanter och vitaminer och kan upplevas lena en ond hals. Du kan även blanda i ingefära och citron i förkylningsteet. Drick flera (4-6 st) tekoppar om dagen. Färsk ingefära sägs fungera antibakteriellt och stärkande för immunförsvaret.
    Likaså citron pressa fem citroner i en liter vatten och drick det inom 2 timmar. Citronvatten är en gammal klassiker och den höga C-vitaminhalten påstås motverka förkylningar.
    Skär 4-5 vitlökar lägg dem på en hårdbrödbit, riv äpple och kanel över dem. Du kan sedan suga på några nejlikor för att få bort vitlöksdoften. Vitlök används i många länder mot infektioner och klyftorna innehåller bland annat A-, B- och C-vitamin. 
    C-vitamin mat kan hjälpa som tex. tre apelsiner, lite paprika och broccoli.
    Echinacea är ett säkert kort vid förkylning finns studier på att 58% minskar risken att bli förkyld och förkortar sjukdomstiden. Koka timjan i tio minuter och sila av drick flera koppar med honung och timjantee. Lavendel, eukalyptus, timjan och  the tree-olja i aromalyktor vid sängen, kan även smörjas utspädda på rygg och lungor. Även  ta ett värmande bad med oljorna i eller som ånginhalering. Vid snuva dra upp saltvatten i vardera näsborre.
    Whisky kan uppfattas döva halsont och många menar att de starka dropparna även dödar bakterier. 
    Feber:
    Lindblomste gör att man svettas ut sjukdomen. Rikliga mängder kallt vatten, med en tesked vardera av vinäger och honung lindrar feber. Drick i små klunkar. Hallon lindrar feber. Salvia-te kan användas för att tvätta kroppen på den som har feber. Druvor är den allra bästa maten för den som är febersjuk. Ge en liten klase var eller varannan timme under dagen. Linda en handduk med citronsaft på om fötterna så dras febern neråt.

  3. Homeopatiska läkemedel:
    När du börjar frysa och känner dig hängig, blir blek i ansiktet då intar du Aconitum, 2 piller var tjugonde minut i två timmar. Kommer feber ändå och du blir varm med röda kinder övergår du till Belladonna 2 piller var 20:e minut i två timmar. Du kan fortsätta nästa dag med intag 2 piller 3-5 ggr med det medel som hjälper.
    Biokemiska cellsalten Ferrum phos lindrar feber och besvären väldigt mycket. Du blir fortare frisk.3 tabl 3-5 ggr per dag.
    Om förkylningen ändå fortsätter:
    Gelsenium om muskler känns svaga och tunga med värk.
    Rhus tox Vid mkt värk i lederna snarare än i musklerna orolig och kan inte hitta en bekväm ställning.
    Bryonia svår huvudvärk och torrhosta. Vill ligga alldeles stilla.
     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: